حفاری افقی جهتدار HDD
ماشین حفاری افقی
بعد از انجام تجهيز كارگاه و استقرار دستگاه حفاري HDD در منطقه مورد نظر و تامين متريال جهت استفاده در سيستم حفاري و انجام نقشه برداري توسط پيمانكار و تنظيم سيستم مختصاتي جهت كنترل مسير حفاري در زمين و همچنين سيستم كنترل كامپيوتري، عمليات اصلي در سه مرحله به شرح زير انجام گرديد:
 
1-    انجام حفاري مسير راهنماي اوليه (Pilot hole Drilling)
حفاري مسير راهنماي اوليه به قطر 8/7 2 اينچ و در امتداد پروفيل طولي طراحي شده مورد نظر توسط قطعه خم دار متصل به سرمته حفاري كه امكان جهت دار نمودن مسير حفاري (حركت در قوس) را تامين مي نمايد، انجام مي گيرد. با دوران قطعه خم دار و فشار دستگاه حفار، سر مته به جهت هاي مورد نظر قابليت حركت را خواهد داشت. در اين مرحله دوغاب بنتونيت با فشار از داخل لوله هاي حفاري و در انتها از سر مته خارج شده و ضمن حمل و خارج نمودن مواد حاصل از حفاري باعث تثبيت بدنه محل حفاري شده نيز ميگردد.
 
با نصب قطعه ابزار دقيق كاوشگر نقشه برداري (Survey Probe) در چند متري سر خم دار سر مته حفاري، موقعيت استقرار سر مته در هر لحظه قابل كنترل و ثبت مي باشد. كاوشگر نقشه برداري (Survey Probe) از طريق سيگنالي که به دستگاه كنترل كامپيوتري كه در اتاق اپراتور دستگاه حفار وجود دارد ارسال مينمايد، اطلاعات موقعيت سر مته از نقطه نظر جهت و سمت حركت  (Azimuth) و شيب (Inclination) را به دستگاه منتقل مي نمايد. در اتاق كنترل اطلاعات دريافتي مبني بر موقعيت سر مته با اطلاعات پروفيل طولي طراحي شده كه مقرر است سر مته در امتداد آن حركت كند، كنترل شده و در صورت نياز اصلاح مسير انجام مي گردد به نحوي كه عمليات اجرايي حفاري با پروفيل طولي طراحي شده كاملا" هماهنگ گردد.
 
تغيير موقعيت سر مته از نقطه نظر سمت (چپ و راست) و شيب (بالا و پائين) با انجام دوران لوله حفاري و در نتيجه سر خم دار مته و اعمال فشار جهت رانش تامين مي گردد.
 
 2-    گشاد سازي (Hole Enlargement)
جهت اجراي عمليات گشاد سازي بعد از انجام حفاري مسير راهنماي اوليه و خارج شدن سر مته حفاري از لوله حفاري جدا شده و قطعه گشاد كننده (Reamer) جهت گشاد سازي (Hole Enlargement) مسير لوله حفاري شده به لوله حفاري متصل ميگردد. با كشيدن و دوران قطعه گشاد كننده (Reamer) توسط لوله هاي حفاري، قطر مسير حفاري شده افزايش مي يابد. در اين مرحله نيز گل حفاری مانند مرحله قبل به سيستم پمپ ميگردد و از طريق جلو و عقب قطعه گشاد كننده به محل حفاري تزريق مي شود.
 
در اين مرحله قطعه گشاد كننده (Reamer) در يك يا دو مرحله از محل حفاري شده عبور داده ميشود تا با انجام تميز كاري (Cleaning) هر گونه ريزش و يا قطعات واريز نموده در مسير را تميز نموده و قطر 24 اينچ مسير حفاري تامين گردد. در اين مرحله كال مسير حفاري پر از دوغاب بنتونيت ميباشد.
 
 3-    مرحله كشيدن لوله (Pulling)
در اين مرحله لوله اصلي كه قبلا" جوشكاري شده و تست هيدرواستاتيك و تست عايق لوله و سرجوش ها با دستگاه هاليدي انجام گرديده و روي غلطك قرار گرفته، با اتصال به يك عدد هرزگرد، توسط لوله هاي حفاري موجود كشيده ميشود و به سمت داخل محل حفاري شده برده ميشود. عملكرد قطعه هرزگرد انتقال نيروي كششي مورد نياز كشيدن به لوله بدون انتقال دوران به لوله ميباشد.
 
لازم بذكر است كه در كليه مراحل فوق (حفاري مسير راهنماي اوليه و گشاد سازي و تميز كاري) فشار و كشش لوله هاي حفاري با دوران لوله هاي حفاري و قطعات متصله به آن همراه ميباشد.

 
 +86-21-33634649  aliaosa@mail.ru                 jw921_ru@hotmail.com
 +86-13764513349  aliaosa5
Endereço:Room 1207, XuHui Buiding,No.168 YuDe Road Shanghai, China
Copyright© 2007-2008 Asia Time. All Right Reserved